سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] آنان را طاعت دارید که در ناشناختنشان عذرى ندارید . [نهج البلاغه]

اختلافها در مورد حتی متن توافق یا بیانیه اعلام شده به رسانه های خارجی هم رسیده است «مایکل گوردون»، کار‌شناس ارشد تسلیحات نشریه نیویورک تایمز در گزارشی تحلیلی از تفاوت‌های چارچوب توافق هسته‌ای از زبان ایران و آمریکا تاکید دارد که اختلافات میان دو روایت به حدی فاحش است که بیم آن می‌رود توافق نهایی شکل نگیرد.
بررسی دقیق‌تر از نسخه ایرانی و آمریکایی نشان می‌دهد که تفاوت‌های قابل توجهی در این میان وحود دارد و این سوال به ذهن خطور می‌کند که آیا طرفین واقعا در موضع یکسانی هستند؟ مخصوصا در مواردی نظیر زمان رفع تحریم‌ها، آیا متفق القول هستند؟ نسخه ایرانی و آمریکایی بیانیه لوزان موضوعات مهمی را بی‌پاسخ گذاشته است، مثلا اینکه ایران طی مدت ده ساله این توافق، مجاز به انجام چه تحقیقاتی در خصوص سانتریفیوژ‌های پیشرفته است؟

گاردین مدعی شده است «توافق لوزان به ما اجازه می دهد بازرسان از قرارگاههای نظامی و سپاه پاسداران بازدید و با افرادی صحبت کنند و سطح پاسخگویی ها را بسنجند این یعنی عملا مباحث تسلیحاتی و موشکی ما به پرونده هسته ای ورود پیدا کرده است» که خط قرمز نظام اعلام شده بود تا همین یک روز قبل از اعلام توافق لوزان شبکه خبر مرتب صحبتهای حضرت اقا را در این مورد پخش می کرد در ذهن همه حک شده که توافق دو مرحله ای نباشد تسلیحات در توافق نباشد این دو خط قرمز مابقی مطالب را که در جلسات خصوصی بیان می شود را کار نداریم.

با ید توجه داشت که این چیزی که در لوزان اتفاق افتاده فقط بیانیه نیست بلکه توافقاتی صورت گرفته و تعهداتی داده شده است خود رئیس جمهور دیروز این مطلب را دوباره بیان کرد.«رئیس‌جمهور با «توافق» خواندن آنچه در لوزان بدست آمده گفت: مردم ایران و کشورهای دوست از توافق بدست‌ آمده خوشحالند و رقبای کم‌فکر و دشمنان جمهوری اسلامی ایران از نتایج حاصل شده ناخرسند هستند.
وی ادامه داد: در مذاکرات لوزان در خصوص فعالیت مرکز نطنز و جزئیات آن به توافق دست یافتیم، راجع به فردو و کلیاتش توافق شده است و پذیرفته شد که در اراک آب سنگین وجود داشته باشد. بدون تردید، گام‌های خوبی برداشته شده است، اما در مرحله تدوین توافق نهایی، کار دشواری پیش رو خواهیم داشت»
روحانی منتقدان لوزان را رقبای کم فکر و دشمنان جمهوری اسلامی می داند.من که نمی دانم کدام دشمن رسمی جمهوری اسلامی با این بیانیه مخالفت کرده است.کشورهای حوزه خلیج فارس که که موافقند
رئیس شورای روابط خارجی آمریکا تأکید کرد: زمان‌بندی لغو تحریم‌های اقتصادی در جریان توافق نهایی ایران و غرب همچنان لاینحل مانده است.
ریچارد هاس که درباره بیانیه لوزان گفته بود «به گونه‌ای خوشاینده از این بیانیه حیرت‌زده شدم و دستاورد این بیانیه از آنچه انتظار داشتم، اساسی‌تر و قابل توجه‌تر است»،
«توافق لوزان حداقل برای 20 سال امنیت اسرائیل را تضمین می‌کند و گزینه نظامی هم نمی‌توانست مانند این توافق برای تل‌آویو دستاورد داشته باشد- هاآرتص»
اینها لابد دوستان ایرانند که ما خبر نداریم.
رئیس جمهور امریکا دیروز در سخنرانی خودش اعلام کرد ما در مقابل ایران سه راه داریم 1-بمباران که جنگ جدیدی در منطقه ایجاد می کند و فقط ایران را چند سال در ساخت سلاح هسته ای عقب می اندازد یا ادامه تحریم که انهم دیگر کارایی خودش را دارد از دست می دهد و سوم توافق با ایران.
با این وضعیت ایا حماقت نیست دشمن که دیگر دارد دستهایش را بالا می اورد و با کمی صبر کردن کلا تسلیم می شود در این وضعیت بیاییم و کلی امتیاز بدهیم و اعتبار بر باد رفته امریکا را احیا کنیم. 


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سرباز امام خامنه ای 94/1/17:: 1:20 عصر     |     () نظر

درباره

سرباز امام خامنه ای
مگر بیش از این است که فرزندان اسلام ناب محمدی در سراسر جهان به پای چوبه دار می روند،مگر بیش از این است که زنان و فرزندان خردسال حزب الله به اسارت گرفته می شوند؟بگذار دنیای پست مادیت با ما چنین کند ولی ما به وظیفه اسلامی خود عمل می کنیم.صحیفه امام-ج21-ص328
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
پیوندها
لیست یادداشت‌ها
آرشیو یادداشت‌ها